Deeeeeptalk ang. uteliggare

Hej!
Pretty deep inlägg såhär på kvällen/natten (snart iallafall)

Idag när jag satt och väntade på bussen såg jag något jätte hemskt. En uteliggare som stod och rotade i en papperskorg och hittade en macka som han åt. Jag tycker det är så hemskt att se på.. Jag vill bara fråga vad som har hänt för att de ska ha gått så långt. Något måste ju ha gått jävligt fel. Jag fick en klump i magen och var påväg att börja gråta, jag klarar verkligen inte av att sitta och titta. Tycker det är sjukt hemskt!

Jag skulle vilja hjälpa till, jätte gärna men samtidigt är det inte kul att ge bort pengar när man inte vet vad de gör med dem. Vissa kanske knarkar och dricker för dom pengarna de får och de känns inte så kul att bidra till de. + att det är fortfarande mina pengar som jag tjänar ihop som jag kämpar för.. Varför ska jag ge bort dom till någon som uppenbart inte kämpar på samma sätt längre.

Såg en film här om dagen om hitlers väg till makten, nu vet jag ju inte om allt stämmer men han var tydligen uteliggare som lyckades nå framgång. Nu menar jag verkligen verkligen inte inte inte inte att någon ska bli som hitler jag menar att det finns alltid en väg ut. Speciellt i Sverige där man kan få så mycket hjälp.

Jag tycker iallafall att det är sjukt hemskt att alla människor inte har ett hem att gå till. Att aldrig veta vart man ska ta vägen.. Blir faktiskt gråtfärdig när jag tänker på det hur bra man egentligen har det.

mm, en tankeställare för mig iallafall..
Antingen tycker jag det är lite läskigt/äckligt eller så tycker jag synd om dom.. kan inte bestämma mig. Är kluven, skulle nog vilja höra historier innan jag kan bestämma mig!

Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Jenny

Det är hemskt det här med uteliggare. Man känner sig så maktlös när man ser dem, men som du tar upp när det gäller pengar: Man vet ju inte om de om de får pengar kommer använda dem till alkohol eller droger.



Jag tycker samhället borde försöka hjälpa dessa stackare, oavsett om vissa av dem kanske själva sett till att hamna i situationen genom missbruk. Men samhället, ja regeringen främst, bryr sig inte om uteliggarna. Det finns ju speciella härbärgen och dylikt. Men det finns inte pengar för att alla uteliggare ska få en möjlighet till att vara på ett härbärge och det finns ingen som pga pengabrist kan hjälpa dessa människor. Jag anser att regeringen borde försöka hjälpa dessa människor tillbaka in i samhället. Vi lever faktisk i Sverige på 2000-talet.

2010-03-16 @ 12:05:02
URL: http://jennyam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0